RETRO VINTAGE BRUKT

RETRO - VINTAGE - BRUKT
Pep og Salt tar alle bildene i denne bloggen selv, og gjennom personlige bilder, historier og kommentarer presenterer vi våre mange flotte og interessante funn fra loppis og bruktbutikker

Følg også
http://retroscandinavianbutikk.blogspot.no/
og Retroscandinavian på instagram

Hvis du har spørsmål eller vil kjøpe noe fra butikken, kontakt oss på retroscandinavian@gmail.com
Med vennlig hilsen Pep og Salt

torsdag 30. juni 2011

EN EKTE OG TO KOPIER; hva er hva?


Etter å ha vokst opp med og gått forbi disse lysestakene på loppemarked i flere år, så har vår interesse for finske
 i iitala sine Festivo lysestaker vokst til et ønske om å samle noen eksemplarer. Staken ble designet av Timo Sarpaneva i 1966 og er fortsatt i produksjon. Originalene er dermed også tildels signert TS.

Den finnes i 8 ulike høyder (8 ringer) Det bugner av kopier til ca kr 5,- på bruktmarkedene, men forrige dagen kom vi over en ny variant. Vi kjøpte den på Frivillighetssentralen til kr 10,- og var veldig fornøyde da vi kom hjem og fant ut at vi endelig hadde funnet orginalen. Ved å sammenlikne den med et par andre liknende lysestaker vi har kjøpt tidligere, så er det mye enklere å skille den fra alle kopiene. Den ekte står til...............

venstre :-)

3 kommentarer:

  1. Hei du!! Jeg lette meg skakk på google etter å finne ut noe om en keramikkserie jeg har arvet etter farmor. Og sånn fant jeg bloggen din. Du ser ut til å kunne mye om keramikk, så jeg tar sjansen på å spørre. Jeg har hatt denne gruppen krukker i mange år selv, men nedpakket. Nå har jeg nytt kjøkken og dermed skal serien med krydder og mel/sukker-krukker opp. Under de store krukkene er stempelet "Inge", men som om det er "støpt inn i" keramikken på en måte. Er dette et merke som er kjent for deg?

    Serien er hvit med blått mønster. På sidene er det blomster og i front er det kirsebær.

    Hadde vært supert om du visste noe :)

    Hei og hå!

    (Legger meg til som følger hos deg her jeg :) )

    SvarSlett
  2. Anonym2/8/11

    Originalene er til dels signert TS også ;)

    Banden

    SvarSlett
  3. Anonym31/8/11

    Tror min mor har 2 slike (om de ikke allerede har havnet til fetex). Er det noen verdi på disse?

    SvarSlett