A/S Graverens Teglverk
Historikk:
A/S Graverens Teglverk i Sandnes ble grunnlagt rundt 1852. Graveren produserte keramikk helt fram til 1982, dermed fikk Graveren med seg 1960 og - 70-tallet. En stilperiode som mange viser stor interesse for i dag.
Produksjonen av farget keramikk kom i gang i 1926. Inntil da hadde Graveren bare produsert brun keramikk, såkalt potterivare. I 1976 fusjonerte Graverens Teglverk med Ganns Potteri og Teglverk og ble til Gann Graveren.
Produksjonen av farget keramikk kom i gang i 1926. Inntil da hadde Graveren bare produsert brun keramikk, såkalt potterivare. I 1976 fusjonerte Graverens Teglverk med Ganns Potteri og Teglverk og ble til Gann Graveren.
Kunstnerne
Mange kunstnere var tilknyttet Graverens Teglverk. Keramikeren Ragnar Grimsrud, som blir regnet som en av de mest begavede norske keramikerne på 1900-tallet, ble kunstnerisk leder i 1928. Hans kone, Elsa Grimsrud, var Graverens første dekoratør.
Keramikeren William Knutzen overtok som kunstnerisk leder i 1946. Han satte sitt preg både på bruks- og pyntekeramikken. Keramikken ble ofte laget med blank og halvblank glasur, dekorert med hvite prikker og linjer. Modellene og den varierte dekoren forente pottemakerkunst og den nye tiden. Knutzen var ansatt ved Graveren til 1949.
Mange kunstnere var tilknyttet Graverens Teglverk. Keramikeren Ragnar Grimsrud, som blir regnet som en av de mest begavede norske keramikerne på 1900-tallet, ble kunstnerisk leder i 1928. Hans kone, Elsa Grimsrud, var Graverens første dekoratør.
Keramikeren William Knutzen overtok som kunstnerisk leder i 1946. Han satte sitt preg både på bruks- og pyntekeramikken. Keramikken ble ofte laget med blank og halvblank glasur, dekorert med hvite prikker og linjer. Modellene og den varierte dekoren forente pottemakerkunst og den nye tiden. Knutzen var ansatt ved Graveren til 1949.
Merking
Mye fra Graveren er merket med firmanavnet stemplet inn i godset, men en del er også merket med et håndskrevet «made in Norway» eller «handmade in Norway» i sort skrift på undersiden av gjenstanden og et nummer. Ellers kan de også være merket med klistremerke. Se bilde.
Samlere av Graveren vil kunne gjenkjenne gjenstander ut fra form og dekor. Vi viser her noe av det vi har samlet.
Kilder: Elin Nyberg fra Aftenbladet og Mats Linder fra Samlere & Antikkbørsen
Mye fra Graveren er merket med firmanavnet stemplet inn i godset, men en del er også merket med et håndskrevet «made in Norway» eller «handmade in Norway» i sort skrift på undersiden av gjenstanden og et nummer. Ellers kan de også være merket med klistremerke. Se bilde.
Samlere av Graveren vil kunne gjenkjenne gjenstander ut fra form og dekor. Vi viser her noe av det vi har samlet.
Kilder: Elin Nyberg fra Aftenbladet og Mats Linder fra Samlere & Antikkbørsen
Takk for denne siden.Hjalp meg til å identifisere oe jeg hadde, Stemplet inn i godset med art deko dekor.
SvarSlettFor ein fin blog - denne må eg følge! Hjertet hoppa litt ekstra då eg las denne posten. Eg har eit stort, nydelig keramikkfat etter mi farmor. Ingen andre i slekta syns det var fint... Det er lys grått med mørk grå geometrisk dekor - harlequin inni, men prikkar og strekar utanpå langs kanten. Det har klistermerke med Graverens under. Har søkt og søkt etter info om fatet - både kven som er kunstnaren, og kva det kan vere verdt (vil aldri finne på å selge det). Veit du meir om Graverens kermaikk? Eller kor eg kan henvende meg?
SvarSlettTusen takk :-) Det er bra at du valgte å ta vare på fatet du arvet. Det høres flott ut. Skulle likt å se bilde av det. Vi har samlet en del Gjenstander fra Graveren de siste årene, men kan ikke erindre dette mønsteret. Anyone ???
SvarSlettJeg har et fat som er helt sort. Ved hjelp av denne siden har jeg nå funnet ut at dette er Graveren sitt verk.
SvarSlettSå flott da! :-)
Slett